create your own banner at mybannermaker.com!

Sunday, January 30, 2011

Perlukah Insurance @ Tidak?

Dewasa ini, kita sering terdengar keluhan masyarakat setempat tentang bil-bil hospital yg melambung tinggi, yuran pendidikan anak-anak yg semakin meningkat dan tiada simpanan dikala mala petaka menimpa dan sebagainya. Pernahkan kita terfikir semua itu ada kaitannya dengan Insurance?


Setiap manusia yang hidup pasti akan mati. Itu sudah janji Allah s.w.t. PASTI. Manusia takkan hidup kekal selamanya, menungak dunia keakhirnya..
Setiap manusia PASTI akan sakit. Boleh dikirakah berapa nisbah manusia yang tidak pernah sakit sepanjang hayatnya? Malah ada juga sesekali ditahan wad hospital disebabkan oleh sakit.


Buat masa ini kebanyakannya pasti akan mengaku "Aku tidak akan sakit, sihat sentiasa", " Aku tidak akan di tahan wad hospital" dan sebagainya, tapi pastikah kita bila musibah akan melanda? bila penyakit akan dihidapi? bila kemalangan akan menimpa? Malang tidak berbau, tidah pernah memberitau bila tarikhnya dan meramalkannya.. so, sediakanlah payung sebelum hujan!




Di sini saya senaraikan beberapa jenis insuran yang biasa ditemui.

1. Insuran kereta/motor – saya rasa insuran jenis ini, hampir semua orang tahu. Kepada pemilik kenderaan, kenapakah anda memiliki insuran untuk kereta anda? Adakah kerana kesedaran anda terhadap pentingnya insuran jika berlaku sesuatu kemalangan ke atas kenderaan anda, ataupun disebabkan oleh undang-undang?

2.  Insuran nyawa / Life Insurance – pernahkah anda dengar tentang insuran ini? Insuran nyawa adalah sejenis insuran yang akan memberikan pampasan sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini ke atas pemilik insuran tersebut seperti kematian, kehilangan keupayaan secara kekal atau mengidap penyakit kritikal.


Di antara sebab-sebab Kenapa perlu Insuran Nyawa :
i. Kematian yang tidak tahu bila akan datang.
ii. Dana untuk membayar hutang sekiranya kematian datang sebelum sempat dilunaskan hutang.
iii. Bekalan buat anak-anak dan isteri serta keluarga andai kata kematian datang tanpa persediaan.



3. Medical Card – medical card adalah satu jenis insuran yang akan membayar kos rawatan perubatan di hospital sekiranya pemilik medical card tersebut dimasukkan ke dalam wad hospital untuk mendapatkan rawatan perubatan.


Di antara sebab-sebab perlunya Medical Card :
i. Kos rawatan perubatan yang tinggi
ii. Memudahkan kita untuk memilih hospital – swasta atau kerajaan – tanpa perlu memikirkan soal kos.
iii. Peluang untuk mendapatkan rawatan yang lebih baik – juga kerana kita tidak perlu risaukan sangat soal kos perubatan

No comments:

Post a Comment