Sunday, January 30, 2011

Bil Hospital Melambung Tinggi

kita kongsi petikan akhbar...


SHAH ALAM 28 Nov. - Seorang pekerja swasta terkejut selepas mendapati kos pembedahan dan rawatan untuk membuang fibroidnya di sebuah hospital swasta di ibu negara pada 6 Julai lalu mencecah RM309,608.

Siti Manzairina Osman, 46, mendakwa, caj tersebut terlalu tinggi berbanding kira-kira RM18,000 yang pernah dikenakan oleh hospital itu semasa dia menjalani pembedahan dengan doktor yang sama pada 2005.

Wanita tersebut yang tidak berpuas hati dengan caj tersebut mendakwa, dia telah membuat perbincangan dengan pihak hospital pada 30 Oktober lalu untuk mendapatkan laporan perubatan bagi mengetahui secara terperinci rawatan yang diterimanya sehingga dikenakan caj terlalu tinggi.

Menurutnya, dia juga tertanya-tanya mengapa sehingga lapan doktor telah ditugaskan untuk merawatnya selepas pembedahan fibroid itu dan terpaksa ditahan di hospital selama tiga bulan.

''Bayangkan bil ubat sahaja lebih kurang RM81,000 sepanjang tiga bulan saya berada di hospital.

''Itu tidak termasuk caj barangan pakai buang seperti lampin, tisu dan sarung tangan sebanyak RM60,181.31, dialisis RM29,250 dan banyak lagi caj yang tidak berpatutan," katanya ketika ditemui di Subang Jaya dekat sini hari ini.

Siti Manzairina mendakwa, dia juga telah meminta laporan perubatan daripada lapan doktor yang merawatnya tetapi setakat ini belum memperolehi kesemuanya.

Dakwanya, ekoran bil yang semakin tinggi di hospital berkenaan, dia juga telah meminta untuk pulang ke rumah walaupun kesihatannya belum pulih sepenuhnya dan sudah menjelaskan bil hospital sebanyak RM223,280.

''Saya tidak kisah caj perubatan mahal jika saya sembuh. Tetapi sakit saya belum pulih dan sekarang terpaksa pula menanggung hutang untuk melangsaikan bil perubatan yang masih berbaki RM86,328

No comments:

Post a Comment